The Research Project Program at the Air Force Academy:
way research?
DOI:
https://doi.org/10.22480/revunifa.2012.25.697Keywords:
Monograph, Research, Training, CadetAbstract
The activities of a monograph ot the Air Force Academy (AFA) have suffered, over time, a process of transformation, both in their formalistic and in their academic intentions. During these changes, there have been observed, specially in the last three years, some of the difficulties experienced in the preparation of this academic work, which has even helped to think over its suppression of the curriculum for the training of future Air Force Officers. However, while identifying the main difficulties, we believe in the possibility of appointing new perspectives regarding the process of knowledge production in the AFA, so that all the efforts related to the research activity be valued regardless of theoretical, methodological or epistemological perspectives adopted.
References
CARLINO, E. P. A contribuição da atividade de pesquisa para a formação do futuro oficial da Força Aérea. I Encontro Pedagógico do Ensino Superior Militar (I EPESM), 2009, Resende, RJ. Anais eletrônicos... Disponível em: http://www.aman.ensino.eb.br/index.php?option=com_docman&Itemid=60>.
CHIZZOTTI, A. Pesquisa em ciências humanas e sociais. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1998.
DEMO, P. Universidade, aprendizagem e avaliação: horizontes reconstrutivos. Porto alegre: Mediação, 2008.
LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 10. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1999.
GATTI, B. A. Prefácio. In: BIANCHETTI, L.; MEKSENAS, P. (Orgs.). A trama do conhecimento: teoria, método e escrita em ciência e pesquisa. Campinas, SP: Papirus, 2008.
RIOS, T. A. Compreender e ensinar: por uma docência da melhor qualidade. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2005.
MAZZILLI, S. Aprendendo e ensinando a ser pesquisador: o papel do orientador. In: XIV ENDIPE: Trajetórias e processos de ensinar e aprender: lugares, memórias e culturas, 2008, Porto Alegre. Anais... Porto Alegre: EDIPUCRS, 2008. p.1-17. CD-ROM
OLIVEIRA, I. A. Projetos de iniciação científica no campo educacional. In: BIANCHETTI, L.; MEKSENAS, P. (Orgs.). A trama do conhecimento: teoria, método e escrita em ciência e pesquisa. Campinas, SP: Papirus, 2008.
SILVA, A. L. R. Monografia fácil: ferramentas e exercícios. São Paulo: DVS Editora, 2004.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 Eliana Prado Carlino, Adriano Rogério Bruno Tech

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Revista da UNIFA permite que o (s) autor (es) mantenha(m) seus direitos autorais sem restrições. Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) - Revista da UNIFA é regida pela licença CC-BY-NC