Replacing short-duration courses with Aeronautical Science programs in the initial licensing of aviator professionals

a contribution to the enhancement of aviation safety

Authors

  • Gustavo Mateus Carolino Departamento de Ciências Aeronáuticas da Faculdade de Engenharia e Arquitetura, Universidade FUMEC, FUMEC, Belo Horizonte, MG, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.22480/revunifa.2023.36.532

Keywords:

Aviators, Aeronautical Sciences, Education, Training

Abstract

This work consists of an investigation into the education process of future aviators. To that end, an exploratory and bibliographic research was conducted, delving into the fields of learning sciences and the current training of aviator pilots in Brazil. The objective was to ascertain whether the undergraduate program in Aeronautical Sciences can contribute to enhancing aviation safety by replacing massive short-duration courses. At the conclusion of this research, it was observed that the education process for aviators could be improved through the mandatory inclusion of Aeronautical Sciences courses. By replacing short-duration medium-level piloting courses, these courses provide a conducive environment for spaced learning, resulting in better retention of memories in the long term. This enables aviators professionals to retain, retrieve, and apply critical information with more confidence and precision in aviation, as this information stems from more significant learning processes when made available in the job market.

Author Biography

  • Gustavo Mateus Carolino, Departamento de Ciências Aeronáuticas da Faculdade de Engenharia e Arquitetura, Universidade FUMEC, FUMEC, Belo Horizonte, MG, Brasil

    He holds a degree in Aeronautical Sciences from FUMEC University. He has experience in aeronautical education entities and with the production of didactic material on aeronautical scientific training. He currently coordinates the Working Group for the Professionalization of Aviators of the Aviator Project network, which brings together professionals and volunteer researchers, where he develops research on the professionalization of aviation practice with a focus on the Brazilian scenario

References

ANAC. Agência Nacional de Aviação Civil. Regulamento Brasileiro de Aviação Civil. Certificação e requisitos operacionais: Centros de Instrução de Aviação Civil. Brasília, DF: ANAC. Volume nº141. 2023. Disponível em: < https://www.anac.gov.br/assuntos/legislacao/legislacao-1/rbha-e-rbac/rbac/rbac-141 >. Acesso em: 21 jun. 2023.

BASILIO, G.B.; URBINA, L.M.S.; VIEIRA, F.K.R.; MACHADO, M.C.; ROCHA, G.C.. O curso superior em ciências aeronáuticas como requisito para obtenção de licenças de pilotagem: uma medida proativa na prevenção de acidentes. Revista Conexão SIPAER, Brasília, DF. 2013. v4, n.3. ISSN 2176-7777. Disponível em: <http://conexaosipaer.com.br/index.php/sipaer/article/view/261>. Acesso em: 6 abr. 2023.

BEAR, M.F; CONNORS, B.W; PARADISO, M.A.. Neurociências: desvendando o sistema nervoso. 4. ed. – Porto Alegre: Editora Artmed. 2017. ISBN 978-85-8271-433-1.

BRASIL. Resolução nº 2, de 18 de junho de 2007. Dispõe sobre carga horária mínima e procedimentos relativos à integralização e duração dos cursos de graduação, bacharelados, na modalidade presencial. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2007. Disponível em: <https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/pdf/CNE_RES_CNECESN22007.pdf >. Acesso em: 6 abr. 2023.

BRASIL. Decreto nº 9.235, de 15 de dezembro de 2017. Dispõe sobre o exercício das funções de regulação, supervisão e avaliação das instituições de educação superior e dos cursos superiores de graduação e de pós-graduação no sistema federal de ensino. Brasília, DF: Presidência da República. 2017. Disponível em: < https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/decreto/d9235.htm

>. Acesso em: 23 maio 2023.

BRASIL. Resolução nº 3, de 12 de julho de 2018. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais dos cursos de graduação em Ciências Aeronáuticas, bacharelado, e dá outras providências. Brasília, DF: Ministério da Educação. Brasil. 2018. Disponível em: < http://portal.mec.gov.br/docman/julho-2018-pdf/90951-rces003-18/file >. Acesso em: 8 abr. 2023.

CAROLINO, G.M.. A profissionalização da prática da aviação: uma abordagem exploratória sobre os rumos do contexto profissional no Brasil. Revista Conexão Sipaer, Brasilia: DF. Vol. 8, No. 1, pp. 3-9. 2017. ISSN 2176-7777. Disponível em: < http://conexaosipaer.com.br/index.php/sipaer/article/viewFile/403/347 >. Acesso em: 6 abr. 2023.

CAROLINO, G.M.. Introdução às Ciências Aeronáuticas: um ponto de partida. [s.l]. 2. ed. 2022. ISBN 9798814543318.

CARPENTER, S. K; CEPEDA, N. J.; ROHRER, D.; KANG, S. H. K., & PASHLER, H..Using spacing to enhance diverse forms of learning: Review of recent research and implications for instruction. Educational Psychology Review, 24, pp. 369-378, 2012.

CORRÊA, A.C.. Memória, Aprendizagem e Esquecimento: a memória através das neurociências cognitivas. São Paulo: Editora Atheneu, 2010. ISBN 978-85-388-0100-9.

GIL, A. C.. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas. 2010. 184p.

LIMA, W.H.S; SILVA, TA.. Ciências Aeronáuticas: novas competências e Habilidades. Revista Conexão Sipaer. Brasília, DF. Vol. 9, No. 2, pp. 21-32. 2018. Disponível em < http://conexaosipaer.com.br/index.php/sipaer/article/view/501/415 >. Acesso em: 6 abr. 2023.

MAGUIRE, E.A; WOOLET, K.; SIPERS, H.J.. London taxi drivers and bus drivers: a strutural MRI and neuropsychological analysis. Hippocampus Journal, London, v. 16, n.12, pp. 1091-1101. 2006. Disponível em: < https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17024677/ >. Acesso em: 24 maio 2023.

NAGERL, U.; HELMCHEN, F.. Biochemical compartmentalization in dendrites. [Capítulo de livro] In: STUART, G.; SPRUSTON, N.; HAUSSER, M. Dendrites. 3.ed. Oxford University Press. 2016. ISBN 978-0-19-874527-3.

RAMOS, M. G.. Neuropsicologia e aprendizagem [livro eletrônico]. Curitiba, PR. 1.ed. InterSaberes. 2014. ISBN 978-85-443-0003-9.

ROHRER, D.; TAYLOR, K.. The effects of overlearning and distributed practice on the retention of mathematics knowledge. Applied Cognitive Psychology, 20, 1209 – p. 1224. 2006.

RONDON, M.H.; CAPANEMA, C.F.; FONTES, R.S.. Próxima geração da aviação profissional: competências essenciais para o aprimoramento da profissão do piloto no Brasil. Revista Conexão Sipaer. Brasília, DF. v4, n.2. 2013. ISSN 2176-7777. Disponível em: < http://conexaosipaer.com.br/index.php/sipaer/article/view/242 >. Acesso em: 6 abr. 2023.

VOE FLORIPA. Cursos EAD Homologados: EAD Voe Floripa – Piloto Comercial de Avião e Helicóptero. Voe Floripa. Disponível em: < https://voefloripa.com.br/site/ead-voe-floripa-piloto-comercial-aviao-e-helicoptero/ >. Acesso em: 6 abr. 2023.

Published

2024-09-19

Issue

Section

Review Articles

How to Cite

Replacing short-duration courses with Aeronautical Science programs in the initial licensing of aviator professionals: a contribution to the enhancement of aviation safety. The Journal of the University of the Air Force , Rio de Janeiro, v. 36, p. 1–12, 2024. DOI: 10.22480/revunifa.2023.36.532. Disponível em: https://revistadaunifa.fab.mil.br/index.php/reunifa/article/view/532.. Acesso em: 24 nov. 2024.

Similar Articles

71-80 of 126

You may also start an advanced similarity search for this article.