The Military Educational Language Based On Icons Of The Military History

Authors

  • Tania Regina Pires de Godoy Academia da Força Aérea - AFA Pirassununga/SP - Brasil

DOI:

https://doi.org/10.22480/revunifa.2011.24.715

Keywords:

Brazil, Military Education, Military History Teaching, Military Identity

Abstract

In the military institutions, which train Brazilian military officers, we realize several icons (bust of important military personnel, weapons, aircrafts) that become educational monuments in order to accomplish the thought and the behavior each Force intends to impress in its students. This article will show some of these elements presented in the three Brazilian Academies which train military officers - Escola Naval, Academia Militar das Agulhas Negras e Academia da Força Aérea - raising some discussions about the importance of the history in the monument language, as a daily educational concept that is practiced inside of these educational institutions to consolidate a professional identity which is required for the future leaders of the Brazilian Armed Forces. The theoretical and methodological basis is based on the classical authors of the educational pragmatism, who inspired educational changes in the United States in the end of the nineteenth century and in the first two decades of the twentieth century, and also the Brazilian reformers who instituted the progressive education movement in the 1920’s. The presented authors point out the utilitarianism presented in the educational actions, which portrays the daily reality of the three Academies which train officers in Brazil, using as one of the elements the history contribution in order to build up their educational universe. The presented descriptions are parts of the experience on a visit at Escola Naval, and the Academia Militar das Agulhas Negras.

References

ACADEMIA DA FORÇA AÉREA, Fotos. Disponível em: <http://www.afa.aer.mil.br/fotos/cadete/fotos.htm>. Acesso em: 16 dez. 2010.

AMAN: Academia Militar das Agulhas Negras. [Internet]. [Rio de Janeiro]: Divisão de Tecnologia da Informação. Disponível em: <http://www.aman.ensino.eb.br>. Acesso em: 21 nov. 2010.

BASTOS F.o, Jayme de Araujo. A Missão Militar Francesa no Brasil. Brasília-DF: SENAI, 1983.

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Pátria, Civilização e Trabalho – O ensino de História nas Escolas Paulistas (1917-1939). Orientação de Raquel Glezer. Dissertação de Mestrado, São Paulo: FEUSP, 1988.

BOGDAN, Robert C. e BIKLEN, Sari K.. Investigação Qualitativa em Educação – uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.

BUENO, Eduardo. Brasil: uma História. Cinco séculos de um país em construção. São Paulo: Leya Editora, 2010.

BRASIL. Exército Brasileiro, Estado-Maior do Exército. A Política Educacional para o Exército Brasileiro: Ano 2000: fundamentos. Brasília/DF: Ministério do Exército e Estado-Maior do Exército, 1995. 48 p.

______ . Força Aérea Brasileira, Academia da Força Aérea. Ninho das Águias. Pirassununga-SP: AFA, 1996.

______ . Força Aérea Brasileira, Comando da Aeronáutica. Doutrina Aeroespacial (DCA 1-1): Doutrina Básica da Força Aérea Brasileira. Brasília-DF: Comando da Aeronáutica, 2005.

______ . Força Aérea Brasileira. Academia da Força Aérea. Programa de Unidades Didáticas de História Militar 1. Pirassununga-SP: AFA, 2008.

______ . Marinha do Brasil, Escola Naval. Programa de Formação Econômica Brasileira (FEB) – Sumário. Rio de Janeiro: Escola Naval, 2001.

______ . Marinha do Brasil, Escola Naval. Programa de História Naval (HNV) – Sumário. Rio de Janeiro: Escola Naval, 2001.

______ . Marinha do Brasil, Escola Naval. Programa de Relações Políticas do Mundo Contemporâneo (RPC) – Sumário. Rio de Janeiro: Escola Naval, 2003.

CARR, E. H.. Que é a História? Trad. Ana Maria P. D. da Rocha. Lisboa: Gradiva Ed., 1986 (Coleção Construir o passado, vol. 1).

CARVALHO, José Murillo de. As Forças Armadas na Primeira República: o Poder Desestabilizador. In: FAUSTO, Boris (org.). História Geral da Civilização Brasileira. 2 ed., Rio de Janeiro / São Paulo: DIFEL, 1978, p. 181-234. (Tomo III, v. 2., liv. 2o, cap. V).

CASTRO, Celso. O Espírito Militar. Um estudo de Antropologia Social na Academia Militar das Agulhas Negras. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1990.

_______ “O Fim da Juventude Militar”. In: VIANNA, Hermano. (org.). Galeras Cariocas – território de conflitos e encontros culturais. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 1997, p. 161-180.

CLAUSEWITZ, Carl Von. Da Guerra. Prefácio de Anatole Rapaport. Tradução de Maria Teresa Ramos. São Paulo: Martins Fontes Ed., 1979 .

CORDEIRO, Jaime Francisco P.. A História no Centro do Debate: da Crítica do Ensino ao Ensino Crítico. Orientação Olga Molina. Dissertação de Mestrado, FEUSP–SP, 1994.

DE TORRES, Guillermo Cabanellas. Diccionario Militar: eronáutico, Naval y Terrestre, Tomo I. Buenos Aires: Bibliográfica Omeba, 1961.

DEWEY, John Vida e Educação. Trad. Anísio S. Teixeira. São Paulo: Abril Cultural, 1980, p. 107-191. (Os Pensadores)

DOZER, Donald Morquand. América Latina, uma perspectiva histórica. Porto Alegre: Globo, 1966. ESCOLA NAVAL.[Internet]. Disponível em: <http://www.en.mar.mil.br>. Acesso em: 12 dez. 2010.

FLORES, Mário César. “O após-guerra, olhando para

o futuro”. In: BRASIL. História Naval Brasileira, vol. 5,

tomo II. SDGM, 1985.

______ Bases para uma Política Militar. Campinas, SP:Editora da UNICAMP, 1992. (Coleção Momento).

GOFFMANN, Erving. Manicômios, Prisões e Conventos. 6a edição, São Paulo: Editora Perspectiva, 1999. (Coleção Debates).

HUNTINGTON, Samuel. O Soldado e o Estado: Teoria e Política das Relações entre Civis e Militares. Trad. José Lívio Dantas. Rio de Janeiro: Biblioteca do Exército, 1996 [1957]. (Coleção General Benício, v. 317).

INSTITUTO HISTORICO - CULTURAL DA AERONAUTICA. História Geral da Aeronáutica Brasileira. Belo Horizonte-MG: Editora Itatiaia, Rio de Janeiro-RJ: INCAER, 1990. 4 v.

JAMES, William. Pragmatismo e outros textos. Tradução de Jorge Caetano da Silva e Pablo Rubén Mariconda. São Paulo: Abril Cultural, 1979. (Os Pensadores).

LAVENÈRE-WANDERLEY, Nelson F. História da Força Aérea Brasileira. 2 ed. Rio de Janeiro: Editora Gráfica Brasileira, 1975.

LE GOFF, Jacques. Memória e História. Tradução de I. Ferreira, B. Leitão e S. F. Borges. 5 ed. Campinas-SP: Editora da UNICAMP, 2003.

LIBÂNEO, J. C.. Democratização da Escola Pública: a pedagogia crítico-social dos conteúdos. São Paulo: Loyola, 1986.

LORCH, C. e FLORES Junior, J. Aviação Brasileira: sua história através da arte. Rio de Janeiro: Action Editora, 1996.

MAXIMIANO, Cesar Campiani. Onde estão nossos heróis: uma breve história dos brasileiros na 2a Guerra. São Paulo: C.C. Maximiano, 1995.

Militar, 1810-1944. 2a ed. Rio de Janeiro: Biblioteca do Exército, 1998. (Coleção General Benício, 338)

MOTTA, Jehovah. Formação do Oficial do Exército: currículos e regimes na Academia

PIERCE, Charles Sanders. Escritos Coligidos. Seleção de Armando Mora D’Oliveira, trad. Armando Mora D’Oliveira e Sergio Pomerangblum. 2 ed. São Paulo: Abril Cultural, 1980. (“Os Pensadores”, v.36)

RODRIGUES, Luiz Cesar B. A Primeira Guerra Mundial. 13 ed. rev.. São Paulo: Atual, 1994. (Discutindo a História)

SANTOS, Murillo. Evolução do Poder Aéreo. Rio de Janeiro: Instituto Histórico-Cultural da Aeronáutica, 1989.

SCHULZ, John.; CAMPOS, Pedro Moacyr. Declínio e Queda do Império: Forças Armadas: O Exército e o Império”. In: HOLANDA, Sérgio Buarque de e CAMPOS, Pedro Moacyr (orgs.). História Geral da Civilização Brasileira. 2 ed. São Paulo: DIFEL, 1974, p. 235-258. (Tomo II, Brasil Monárquico, 4o vol., livro 3o).

SEGRELLES, Vicente. História Ilustrada da Aviação. Lisboa: Edições Melhoramentos, 1962.

VALE, Brian. “A Criação da Marinha Imperial”. In: BRASIL. História Naval Brasileira, vol. 3, tomo I. SDM, 2002.

WEYGLEY, Russell F. (org.). Novas Dimensões da História Militar. Trad. Octávio A. Velho. Rio de Janeiro, Biblioteca do Exército, 1981. v 1.

Published

2011-06-01

Issue

Section

Original Articles

How to Cite

The Military Educational Language Based On Icons Of The Military History. The Journal of the University of the Air Force , Rio de Janeiro, v. 24, n. 29, 2011. DOI: 10.22480/revunifa.2011.24.715. Disponível em: https://revistadaunifa.fab.mil.br/index.php/reunifa/article/view/715.. Acesso em: 10 nov. 2024.

Similar Articles

21-30 of 435

You may also start an advanced similarity search for this article.