Military History Olimpiad Contest:

an educational possibility

Authors

  • Cláudio Passos Calaza Academia da Força Aérea - AFA Pirassununga/SP - Brasil
  • Tânia Regina Pires de Godoy Academia da Força Aérea - AFA Pirassununga/SP- Brasil

DOI:

https://doi.org/10.22480/revunifa.2012.25.713

Keywords:

Military education, Teaching Military History, Educational motivation, Emulation in teaching military history

Abstract

In the case of an area of common knowledge to the training of cadres of formality in three Brazilian Military Forces, the Military History is imbued a qualification that meets one of the basic criteria in military education, it mean: what is the study of history specialized in the art of war as a substitute for direct experience in conflict and a theoretical allowance in the constitution of the thought of the future military strategist of each Force. Therefore becomes important to reinforce the motivation of more in-depth study of this matter and one of the ways enshrined in the teaching process consists in combining the knowledge to playful in seizure of knowledge. As the environment is stimulated castrense emulation and integration among the services is announced purpose in National Defense Strategy as state policy, this article analyzes under the pedagogical aspects of education and military initiatives of the various school competitions in order to proposition of a knowledge Olympiad in Military History. This was disputed between the aspirants of the Escola Naval and the cadets of the Academia Militar das Agulhas Negras and the cadets of Academia da Força Aérea as an educational strategy, and motivational as a way to establish another moment of contact between learners in a military contest of intellectual base.

References

ALMEIDA, P. N. Educação lúdica - técnicas e jogos pedagógicos. São Paulo: Loyola, 1987.

ALVES, E. M. S. A ludicidade e o ensino de matemática: uma prática possível. Campinas: Papirus, 2001.

BORUCHOVITCH, E. et al (Org.). A motivação do aluno: contribuições da psicologia contemporânea. Petrópolis: Vozes, 2001.

BRASIL. Comando do Exérci to. Diretrizes Educacionais do Exército. Brasília: Departamento de Ensino e Cultura do Exército, 2006.

CAFÉ HISTÓRIA. Uma Olimpíada Que Já EntrouPara A História. Disponível em: <http://cafehistoria.ning.com/prof i les/blogs/arquivo-conversacappuccino-6>. Acesso em: 26 jun. 2011.

CHANDLER, D. G. The Military Maxims of Napoleon. New York: Macmillan, 1997.

CLAUSEWITZ, C. Da Guerra. Prefácio de Anatole Rapaport. Tradução: Maria Teresa Ramos. São Paulo: Martins Fontes, 1979.

FULLER, J. F. C. The foudations of sciense of war. London: Hutchinson & Co., 1926.

HUNTINGTON, S. O Soldado e o Estado: Teoria e Política das Relações entre Civis e Militares. Tradução: José Lívio Dantas. Rio de Janeiro: Biblioteca do Exército, 1996.

LEIRNER, P. C. Meia Volta Volver – um estudo antropológico sobre a hierarquia militar. Rio de Janeiro: FGV, 1997.

LIBÂNEO, J. C. Adeus professor, adeus professora? Novas exigências educacionais e profissão docente. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

MANACORDA, M. A. História da Educação: da Antiguidade aos nossos dias. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2006.

MOLINA, O. A Escola e o Ato de Estudar. Revista da Faculdade de Educação. São Paulo, v.11, n. 1/2, p. 93-100, jan./dez. 1985.

OLIMPÍADA BRASILEIRA DE MATEMÁTICA. Breve Histórico. Disponível em: <http://www.obm.org.br/opencms/quem_somos/breve_historico/>. Acesso em: 27 jul. 2011.

OLIVEIRA, T. R. P. G. Ensino de História Militar: uma análise centrada na concepção do ensino de História na formação dos oficiais da Força Aérea Brasileira. 2001. Dissertação (Mestrado em Fundamentos da Educação)-Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2001.

______. O Estudo da Guerra e a Liderança Militar Brasileira (1996-2004). 2004. Tese (Doutorado em Fundamentos da Educação)-Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2004.

PIAGET, J. A Representação do Mundo na Criança. Aparecida, SP: Ideias & Letras, 2005.

TEBEROSKY, A. O conhecimento cotidiano, escolar e científico no domínio da linguagem escrita. In: RODRIGO, M. J.; ARNAY, J. (Org.). Domínios do conhecimento, prática educativa e formação de professores. São Paulo: Ática, 2002.

WEIGLEY, R. F. Novas Dimensões da História Militar. Rio de Janeiro: Biblioteca do Exército, 1981.

Published

2012-12-01

Issue

Section

Opinion Articles

How to Cite

Military History Olimpiad Contest:: an educational possibility. The Journal of the University of the Air Force , Rio de Janeiro, v. 25, n. 31, 2012. DOI: 10.22480/revunifa.2012.25.713. Disponível em: https://revistadaunifa.fab.mil.br/index.php/reunifa/article/view/713.. Acesso em: 23 nov. 2024.

Similar Articles

71-80 of 454

You may also start an advanced similarity search for this article.