The Research Project Program at the Air Force Academy:

way research?

Authors

  • Eliana Prado Carlino Academia da Força Aérea (AFA) Pirassununga - São Paulo - SP
  • Adriano Rogério Bruno Tech Academia da Força Aérea (AFA) Pirassununga - São Paulo - SP

DOI:

https://doi.org/10.22480/revunifa.2012.25.697

Keywords:

Monograph, Research, Training, Cadet

Abstract

The activities of a monograph ot the Air Force Academy (AFA) have suffered, over time, a process of transformation, both in their formalistic and in their academic intentions. During these changes, there have been observed, specially in the last three years, some of the difficulties experienced in the preparation of this academic work, which has even helped to think over its suppression of the curriculum for the training of future Air Force Officers. However, while identifying the main difficulties, we believe in the possibility of appointing new perspectives regarding the process of knowledge production in the AFA, so that all the efforts related to the research activity be valued regardless of theoretical, methodological or epistemological perspectives adopted.

References

CARLINO, E. P. A contribuição da atividade de pesquisa para a formação do futuro oficial da Força Aérea. I Encontro Pedagógico do Ensino Superior Militar (I EPESM), 2009, Resende, RJ. Anais eletrônicos... Disponível em: http://www.aman.ensino.eb.br/index.php?option=com_docman&Itemid=60>.

CHIZZOTTI, A. Pesquisa em ciências humanas e sociais. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1998.

DEMO, P. Universidade, aprendizagem e avaliação: horizontes reconstrutivos. Porto alegre: Mediação, 2008.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 10. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

GATTI, B. A. Prefácio. In: BIANCHETTI, L.; MEKSENAS, P. (Orgs.). A trama do conhecimento: teoria, método e escrita em ciência e pesquisa. Campinas, SP: Papirus, 2008.

RIOS, T. A. Compreender e ensinar: por uma docência da melhor qualidade. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2005.

MAZZILLI, S. Aprendendo e ensinando a ser pesquisador: o papel do orientador. In: XIV ENDIPE: Trajetórias e processos de ensinar e aprender: lugares, memórias e culturas, 2008, Porto Alegre. Anais... Porto Alegre: EDIPUCRS, 2008. p.1-17. CD-ROM

OLIVEIRA, I. A. Projetos de iniciação científica no campo educacional. In: BIANCHETTI, L.; MEKSENAS, P. (Orgs.). A trama do conhecimento: teoria, método e escrita em ciência e pesquisa. Campinas, SP: Papirus, 2008.

SILVA, A. L. R. Monografia fácil: ferramentas e exercícios. São Paulo: DVS Editora, 2004.

Published

2012-07-01

Issue

Section

Update Articles

How to Cite

The Research Project Program at the Air Force Academy:: way research?. The Journal of the University of the Air Force , Rio de Janeiro, v. 25, n. 30, 2012. DOI: 10.22480/revunifa.2012.25.697. Disponível em: https://revistadaunifa.fab.mil.br/index.php/reunifa/article/view/697.. Acesso em: 20 sep. 2024.

Similar Articles

21-30 of 168

You may also start an advanced similarity search for this article.