MILITARY HIGHER EDUCATION

a study about the viability of using active methodologies in a new scenery of teaching at AFA

Authors

  • Maria Estela Ferreira do Nascimento Academia da Força Aérea (AFA)

DOI:

https://doi.org/10.22480/revunifa.2022.35.429

Keywords:

Military Higher Education, Teaching and Learning, Active Methodologies

Abstract

This article is about the viability of using active teaching methodologies in the military higher education at AFA (The Brazilian Air Force Academy). The social isolation, a consequence of the pandemic, has been requiring urgent adaptations in the teaching and learning process. This study is based on a research application composed by 178 cadets from the 2nd, 3rd and 4th Squadron and by 38 professors who taught general field disciplines during the 1st semester of 2021, via Google forms and WhatsApp. It was adopted a bibliographic method research and a field research. The results could show that the changes in the higher education have been happening in a moderated way, demanding urgent adaptations in the teaching-learning process from AFA, to continue the development of online classes and accomplish the academic calendar. Although, it will be necessary many technological investments, for instance, the infrastructure and professional training, aiming significant advances. The adoption of active methods added to traditional methods which had already been used, will generate greater engagement of the cadets, therefore, it is necessary to identify the cadets’ predominant learning styles to realize how is the interaction among the cadets’ learning context and the teachers’ teaching context. The Military Higher Education at AFA has been changed and there is viability to advance in the actions which can improve the active methodologies. In this way, this study aims to contribute to advanced actions which have been happening at AFA’s Teaching Division, in a practical and applicable way.

References

ANDRADE, K. Guia definitivo da Educação 4.0. São Paulo: Planeta Educação. 2018.

AUSUBEL, D. P. A Aprendizagem Significativa: a teoria de David Ausubel. São Paulo: Moraes, 1982.

BACICH, L.; MORAN J. Metodologias ativas para uma educação inovadora. São Paulo: Penso Editora Ltda., 2018.

BACICH, L. et al. (org.). Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto alegre: Penso, 2015.

BERGMANN, J; SAMS, A. Sala de Aula Invertida: uma metodologia ativa de aprendizagem. Rio de Janeiro: LTC, 2021.

BORDENAVE, J. D.; PEREIRA, A. M. Estratégias de ensino-aprendizagem. 24 ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

CALLIARI, M.; MOTTA, A. Código Y: decifrando a geração que está mudando o país. [S. l.]: Évora, 2012.

CAVALCANTI, R. A.; GAYO, M. A. F. S. Andragogia na educação universitária. Revista Conceito, [s. l.], n. 44, 2005.

CICUTO, C. A. T; TORRES, B. B. Ambiente de Aprendizagem Centrado no Aluno: um estudo sobre expectativas. In: CONGRESSO DE INVESTIGACION EN DIDACTICA DE LAS CIÊNCIAS, 10., 2017, Sevilla. Anais […]. Sevilla: [s. n.], 2017.

CRAMIGNA, M. R. Modelo de Gestão de Competências e Gestão dos Talentos. 2.ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2007.

DEBALD, B. (org.) Metodologias ativas no ensino superior: o protagonismo do aluno. Porto Alegre: Penso, 2020.

DUNN, R. S.; DUNN, K. J. The Complete Guide to the Learning Styles Inservice System. Boston: MA, Allyn & Bacon, 1999.

FLEMING, N. D. Teaching, and learning styles: VARK strategies. Christchurch, New Zealand: N. D. Fleming, 2001.

LIPKIN, N.; PERRYMORE, A. A geração Y no trabalho: como lidar com a força de trabalho que influenciará definitivamente a cultura da sua empresa. Elsevier, 2010.

MACIEL, J. F. S. B.; VIEIRA, A. M. D. P. A Andragogia na Educação Corporativa. Revista Intersaberes, Curitiba, v. 10, n. 21, p. 676-691, 2015.

MASCARENHAS, A. O. Gestão Estratégica de Pessoas: evolução, teoria e crítica. São Paulo: Cengage Learning, 2008.

MIZUKAMI, M. G. N. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: EPU, 1986.

MORAN, J. Metodologias ativas para realizar mudanças progressivas e profundas no currículo. [S. l.: s. n.], 2013. Disponível em: http://www2. eca.usp.br/moran/wpcontent/uploads/2013/12/ transformações.pdf. Acesso em: 10 fev. 2021.

NEVES, V.; MERCANTI, L. B.; LIMA, M. T. Metodologias Ativas: perspectivas teóricas e práticas no ensino superior. Campinas - SP: Pontes Editores, 2018.

NOVAES, M. H. Psicologia do ensino-aprendizagem. São Paulo: Atlas, 1986.

SOUZA, M. V. L.; LOPES, E. S.; SILVA, L. L. Aprendizagem significativa na relação professor-aluno. Revista de Ciências humanas, [s. l.], v. 13, n. 2, p. 407-420, 2013. In: DEBALD, B. (org.) Metodologias ativas no ensino superior: o protagonismo do aluno. Porto Alegre: Penso, 2020.

ZARIFIAN, P. Objetivo Competência: por uma nova lógica. São Paulo: Atlas, 2001.

Published

2022-06-30

Issue

Section

Original Articles

How to Cite

MILITARY HIGHER EDUCATION: a study about the viability of using active methodologies in a new scenery of teaching at AFA. The Journal of the University of the Air Force , Rio de Janeiro, v. 35, n. 1, 2022. DOI: 10.22480/revunifa.2022.35.429. Disponível em: https://revistadaunifa.fab.mil.br/index.php/reunifa/article/view/429.. Acesso em: 21 sep. 2024.

Similar Articles

1-10 of 134

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)