Factors that have influence over the performance during the C-99A operational training
DOI:
https://doi.org/10.22480/revunifa.2010.23.797Keywords:
Air instruction, Performance, Flight frequency, Operational TrainingAbstract
This study aimed to identify the factors that influence on the divergent performance of the external pilots of C-99A in 1°/2° Transport Group during unit training. Identifying these factors enables the implementation of corrective methods aiming to improve the process used in air training and to increase air safety of flight operations with the aircraft. The data collection was performed by checking the pilots' evaluation sheets and flight schedules. It also addressed the training process adopted in the squad. The research showed that external pilots' performance is influenced more significantly from the flight frequency, while the students' previous experience is a less important factor in performance during training.
References
BLOOM, Benjamin S.; KRATHWOHL, David R; MASIA, Bertram B. A taxonomia de objetivos educacionais 2: domínio afetivo. Tradução Jurema Alcides Cunha. Porto Alegre: Editora Globo, 1976.
BRASIL, Comando da Aeronáutica. Manual do Piloto da Aeronave C-99A do 1°/2° GT. Rio de Janeiro, 2006.
______. Comando da Aeronáutica. Programa de Instrução e Manutenção Operacional do 1°/2° GT. Rio de Janeiro, 2009.
GAGNÉ, Robert Mills. Como se realiza a aprendizagem. Tradução Therezinha Maria Ramos Tovar. Rio de Janeiro: Editora Livros Técnicos e Científicos,1977.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Editora Atlas, 2002.
GOMES, Maria Paulina. Construindo soluções acadêmicas. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora UNIFA, 2007.
KUETHE, James L. O processo ensino-aprendizagem. Porto Alegre: Editora Globo, 1978.
LAEDEVIG, Iverson. A importância da atenção na aprendizagem de habilidades motoras. Rev. paul. Educ. Fís., São Paulo, supl.3, p.62-71, 2000.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2010 Ivan Pedro Leal Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Revista da UNIFA permite que o (s) autor (es) mantenha(m) seus direitos autorais sem restrições. Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) - Revista da UNIFA é regida pela licença CC-BY-NC