Historical Contributions of Military Schools for the Consolidation of Mathematics Teaching in Brazil

Authors

  • Alessandro Firmiano de Jesus Academia da Força Aérea (AFA) São Paulo/SP - Brasil
  • Daverson Antonio Gonçalves Centro Universitário Claretiano São Paulo/SP - Brasil

DOI:

https://doi.org/10.22480/revunifa.2012.25.712

Keywords:

Mathematics, Military Education, Royal Military Academy, Historiography

Abstract

The creation and establishment of the Military Schools in the various periods in the history of Brazil contributed significantly to the teaching of mathematics. This science, presented from the first letters of the Jesuits, by their inclusion in academic centers, got in their life cycle institutional features inherited from the military. In this work, which is presented in the form of a literature review, historical notes are identified to the consolidation of higher education in mathematics. The historiography used cadenced periods starting in the colonial age and reached today. The discussion considers the present political, social expectations and cultural movements to relate the degree of scientific development of higher mathematics with the changes and updated proposals by the advance of education in Military Schools.

References

BRASIL. Carta de lei de 4 de dezembro de 1810. Dispõe sobre a criação da Academia Real Militar do Rio de Janeiro. Lex: Coleção das Leis do Brasil. Disponível em: <http://www.camara.gov.br/Internet/InfDoc/conteudo/Colecoes/Legislacao/Legimp-B1_62.pdf#page=2>. Acesso em: 31 ago. 2011.

______. Decreto de 9 de março de 1832. Reforma a Academia Militar da Côrte, incorporando nela a dos Guardas Marinhas; e dá novos estatutos. Lex: Coleção das Leis do Brasil, 1831-1840, Atos do Poder Executivo - 1832. Leis do Império. Disponível em: <http://www.camara.gov.br/Internet/InfDoc/conteudo/colecoes/ Legislacao/Legimp-15/ Legimp-15_30.pdf#page=1>. Acesso em 31 jul. 2011.

______.Decreto nº 140, de 9 de março de 1842. Aprova os Estatutos da Escola Militar. Lex: Coleção das Leis do Brasil, 1841-1850, Atos do Poder Executivo - 1842. Leis do Império. Disponível em: <http://www.camara.gov.br/Internet/InfDoc/conteudo/ colecoes /Legi s lacao/ legimp-28/Legimp-28_41.pdf>. Acesso em 31 jul. 2011.

______. Decreto nº 2.116, de 01 de março de 1858. Aprova o regulamento reformando da Escola de Aplicação do Exército e do Curso de Infantaria e Cavalaria da Província de S. Pedro do Rio Grande do Sul, e os estatutos da Escola Militar da Corte. Lex: Coleção das Leis do Brasil, 1858, Atos do Poder Executivo - 1851-1860. Leis do Império Disponível em: http://www.camara.gov.br/Internet/InfDoc/conteudo/colecoes/Legislacao/1858-pronto/leis858/dec%20n% b02116- p1-01031858.pdf#page=1>. Acesso em 31 jul. 2011.

______. Decreto nº 5.600, de 25 de abril de 1874. Dá estatutos à Escola Politécnica. Coleção das Leis do Brasil, 1874, Atos do Poder Executivo - 1871-1880. Leis do Império. Disponível em: <http://www.camara.gov.br/internet/infdoc/conteudo/colecoes/legislacao/legimpcd-06/leis1874-v1e2/pdf52.pdf#page=1>. Acesso em 31 jul. 2011.

______. Decreto nº 2.221, de 23 de janeiro de 1896. Aprova os estatutos da Escola Politécnica do Rio de Janeiro. Coleção das Leis do Brasil, 1896, Atos do Poder Executivo - 1871-1880. Leis do Império. Disponível em <http://www.camara.gov.br/Internet/InfDoc/novoconteudo/Legislacao/Republica/leis1896/pdf22-.pdf#page=4>. Acesso em 31 jul. 2011.

CAMENIETZKI, C. Z. Esboço biográfico de Valentin Stansel (1621-1705), Matemático Jesuíta e Missionáriona Bahia. Ideação, Feira de Santana, n. 3, p. 159-182, 1999.

CUNHA, L. A. A universidade temporã: o ensino superior da colônia à Era Vargas. 3. ed. São Paulo: Unesp, 2007.

D’AMBROSIO, B. S. The dynamics and consequences of the modern mathematics movement for Brazilian mathematics education. Indiana: Indiana University, 1987.

D`AMBROSIO, U. História da matemática no Brasil: uma visão panorâmica até 1950. Saber y Tiempo, v. 2, n. 8, p. 7-37, jul./dez. 1999.

FREITAS, I. A. Para pensar um novo mundo: a geografia dos jesuítas no Brasil. Mercator - Revista de Geografia da Universidade Federal do Ceará, ano 2, n. 03, p 31-44, 2003.

MORALES, C. Uma história da educação matemática no Brasil através dos livros didáticos de matemática dos anos finais do ensino fundamental. 2003. Monografia- Faculdade de Educação São Luís, Jaboticabal-SP, 2003. Orientação de Lúcia Vasquez.

MORMELLO, B. H. O Ensino de matemática na Academia Real Militar do Rio de Janeiro, de 1811 a 1874. 2012. Dissertação (Mestrado), Universidade de Campinas, Campinas-SP, 2010. Orientação de Rogério de Monteiro Siqueira.

MOTTA, J. Formação do Oficial do Exército. Rio de Janeiro: Biblioteca do Exército, 1998.

SILVA, C. P. A matemática no Brasil: uma história de seu desenvolvimento. 3. ed, São Paulo: Edgard Blücher, 2003.

VALENTE, W. R. Uma história da matemática escolar no Brasil, 1730-1930, 2. ed. São Paulo: Annablume; FAPESP, 2007.

ZUIN, E. S. L. Da régua e do compasso: as construções geométricas como um saber escolar no Brasil. 2001. Dissertação (Mestrado), Universidade Federal Fluminense, Belo Horizonte, 2001. Orientação de Maria Martins David.

Published

2012-12-01

Issue

Section

Review Articles

How to Cite

Historical Contributions of Military Schools for the Consolidation of Mathematics Teaching in Brazil. The Journal of the University of the Air Force , Rio de Janeiro, v. 25, n. 31, 2012. DOI: 10.22480/revunifa.2012.25.712. Disponível em: https://revistadaunifa.fab.mil.br/index.php/reunifa/article/view/712.. Acesso em: 23 nov. 2024.

Similar Articles

81-90 of 228

You may also start an advanced similarity search for this article.