Modernization of the classrooms in the Education Section of the Brazilian Air Force Academy

Authors

  • Carlos Alberto Ferreira Bispo Academia da Força Aérea - AFA Pirassununga/SP - Brasil
  • Grazielle de Oliveira Grando Base Aérea de Canoas - BACO Canoas/RS - Brasil

DOI:

https://doi.org/10.22480/revunifa.2013.26.588

Keywords:

Classroom, Furniture, Equipment, Security

Abstract

This paper presents a proposal to modernize the classrooms in the Learning Department at the Brazilian Air Force
Academy. The parameters used for the classroom assessment and the model proposed can be used in any college
or university either military or civilian. In order to assess the present situation (2012) of the standardized classrooms
one of them was taken as a model and it was assessed as the architecture, lighting, electrical system, furniture
and decoration. We evaluated the compliance with structural standards existing, besides other deficiencies and
structural problems that may affect the quality of classes taught in these rooms. We also had a research with
the teachers of the institution to ascertain what are the deficiencies and shortcomings of these rooms. After the
evaluations, although we noticed a good infrastructure to support the lessons taught in these rooms, we found
some deficiencies and non-compliances. Based on these assessments, we suggest the modernization of these
classrooms as air conditioning, lighting, acoustics, furniture, security equipment and decoration

References

AMERICAN SOCIETY OF HEATING, REFRIGERATING AND AIR-CONDITIONING ENGINEERS. Standard ASHRAE 55: Thermal environmental conditions for human occupancy. Atlanta: ANSI, ASHRAE, 1992.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS (ABNT). NBR 10152: Níveis de ruído para conforto acústico. Rio de Janeiro: ABNT, 1987. ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS (ABNT). NBR 10898: Iluminação de emergência. Rio de Janeiro: ABNT, 1999. ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS (ABNT). NBR 14006: Móveis escolares – Assentos e mesas para conjunto aluno de instituições educacionais. Rio de Janeiro: ABNT, maio de 2003.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS (ABNT). NBR 5413: Iluminância de Interiores. Rio de Janeiro: ABNT, 1992.

BRASIL. Comando da Aeronáutica. Academia da Força Aérea. Serviço de reforma da edificação E – 073 - Divisão de Ensino. Processo nº 0965/AFA/2004. Pirassununga, SP: AFA, 2004.

CAMARGO, J. R. Resfriamento evaporativo: poupando a energia e o meio ambiente. Revista ciências exatas, Taubaté, v. 9/10, n. 1-2, p. 69 75, 2003-2004 Disponível em: <http://site.unitau.br//scripts/prppg/exatas/downloads/v_9_10/069.pdf>. Acesso em: 28 mar. 2013.

CATAI, R. E.; PENTEADO, A. P.; DALBELLO, P. F. Materiais, técnicas e processos para isolamento acústico. 17º Congresso Brasileiro de Engenharia e Ciência dos Materiais - CBECIMat, 15- 19 nov. 2006, Foz do Iguaçu, Anais... Foz do Iguaçu, 2006. Disponível em: . Acesso em: 28 mar. 2013.

COUTO, H. A. Ergonomia aplicada ao trabalho: manual técnico da máquina humana. Belo Horizonte: ERGO, 1995. v. 1-2.

CRUZ JUNIOR, J. C. Lousa interativa de alta resolução. Tatuí, SP: [s.n.], 2009.

FERNANDES, J. C. Padronização das condições acústicas para salas de aula. In: XIII Simpósio de Engenharia de Produção - SIMPEP, 6-8 nov. 2006, Bauru, SP. Anais... Bauru, SP, 2006. Disponível em: <http://www.simpep.feb.unesp.br/anais/anais_13/ artigos/823.pdf>. Acess em: 04 dez. 2011.

FERNANDES, J. C.; BARREIRA, C. S. C. Speech recognition obtained with the use of soundfield FM system in hearing impaired children. In: Annual convention & exposition of American Academy of Audiology, 12., 2000, Chicago (USA). Proceedings... Chicago: American Academy of Audiology, v. 1, p. 144-153, 2000.

GRANDJEAN, E. Manual de ergonomia: adaptando o trabalho ao homem. Tradução de João Pedro Stein. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.

GUCKELBERGER, D. A New Standard for Acoustics in Classroom. Engineers Newsletter, v. 32, n. 1, 2003.

OLIVEIRA, M. Produção gráfica para designers. Rio de Janeiro: 2AB, 2000.

PIAZZI, P. Ensinando inteligência: manual de instruções do cérebro de seu aluno. São Paulo: Aleph, 2009. Coleção Neuropedagogia, v. 3. SÃO PAULO (Estado). Corpo de Bombeiros do Estado de São Paulo. Cartilha de Orientações Básicas. Versão 5/2011. São Paulo: Corpo de Bombeiros do Estado de São Paulo. Disponível em: <http://www.corpodebombeiros.sp.gov.br/normas_tecnicas/ Cartilha_de_Orientacao_5_versao.pdf >. Acesso em: 28 mar. 2013.

SÃO PAULO (Estado). Corpo de Bombeiros do Estado de São Paulo. Instrução Técnica n° 18 – IT 18. São Paulo: Corpo de Bombeiros do Estado de São Paulo, 2004.

Published

2013-12-01

How to Cite

Modernization of the classrooms in the Education Section of the Brazilian Air Force Academy. The Journal of the University of the Air Force , Rio de Janeiro, v. 26, n. 33, 2013. DOI: 10.22480/revunifa.2013.26.588. Disponível em: https://revistadaunifa.fab.mil.br/index.php/reunifa/article/view/588.. Acesso em: 4 dec. 2024.

Similar Articles

1-10 of 418

You may also start an advanced similarity search for this article.