The Brazilian commercial aviation between 1950-1970

the Real, Panair and Cruzeiro do Sul crisis

Authors

  • Claudia Musa Fay Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS Porto Alegre/RS - Brasil
  • Geneci Guimarães de Oliveira Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS Porto Alegre/RS - Brasil

DOI:

https://doi.org/10.22480/revunifa.2013.26.581

Keywords:

Airline companies, Public policies, Financial crisis, Commercial aviation

Abstract

This study aims to analyze the crisis faced by the Real, Panair and Cruzeiro do Sul airlines companies in the period between 1950 until 1970, as well as the introduction of new technologies in this area, like the jet plane. The used methodology was the analysis of the informative documents of the studied companies; from the bibliographic sources about the subject, the media reports, the specialized websites and the specific laws of the airline sector, in order to reflect about the proposed questions. It was concluded that the problems had several causes, such as: the external dependence of countries which manufacture aeronautical technology; the exchange variations, the petrol price; and the formulation of a clear and continuous aeronautics policy focusing on the development of an own aeronautical industry. The strong competition, most of the time predatory, between the private companies and the planes low occupancy, besides the management problems and the lack of planning, contributed to increase the crisis. The fusion of the companies and the strong competition marked that period.

References

ANDERSON, D. A aviação comercial brasileira. João Pessoa: UFPB, 1979.

BRASIL. Congresso Nacional. Banco do Brasil, Ofício n.º DICAM-80-61. Diário do Congresso Nacional, Brasília, DF, 16 maio 1962, Seção I, p. 2398.

BARBOSA, N. P. Nas Asas da História: lembranças da PANAIR do Brasil. Rio de Janeiro: Agir, 1996.

BORDINI, R. Céus desconhecidos. Porto Alegre: Magister,1996.

CARVALHO, A. P. Geopolítica do transporte aéreo. São José dos Campos, SP: Serviço de Publicações do CTA, 1963.

FAY, C. M. Crise nas alturas: a questão da aviação civil (1927-1975), 2001. 303 f. Tese (Doutorado em História)–Pós-graduação em História, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2001.

NASCIMENTO, M.; BRANT, F. Conversando num bar (Saudade dos aviões da Panair). In: NASCIMENTO, Milton. Minas. Rio de Janeiro: EMI Odeon, 1975. 1 LP.

PEREIRA, A. Aviação comercial brasileira: asas cortadas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1966. 101 p.

________. Breve história da aviação comercial brasileira. Rio de Janeiro: Europa, 1987.

________. Memória do Sindicato Nacional dos Aeronautas: sua vida, suas lutas: 1942-1979. Rio de Janeiro: Sindicato Nacional dos Aeronautas, 1995.

SONINO, G. Depois da turbulência. São Paulo: APVAR, 1995.

REAL AEROVIAS. Relatório Anual 1954-1955. São Paulo: Real, 1956.

Published

2013-12-01

How to Cite

The Brazilian commercial aviation between 1950-1970: the Real, Panair and Cruzeiro do Sul crisis. The Journal of the University of the Air Force , Rio de Janeiro, v. 26, n. 33, 2013. DOI: 10.22480/revunifa.2013.26.581. Disponível em: https://revistadaunifa.fab.mil.br/index.php/reunifa/article/view/581.. Acesso em: 15 nov. 2024.

Similar Articles

81-90 of 170

You may also start an advanced similarity search for this article.