Debates on teaching in military academies and their articulation in the Brazilian scientific field

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22480/revunifa.2017.30.485

Keywords:

Debates, Military topics, Military studies, Education

Abstract

Focusing on our object of study, which is the officers’ training at the Brazilian Air Force (FAB), we have initially resorted to several sources of data to gather researches addressing military education in Brazil. In this process, the small number of productions found in the educational field has motivated the researcher to an exercise of reflecting on the perceived gap in the literature and its articulation with the considerations of Pierre Bourdieu’s theory on the scientific field. Thus, the purpose of this study is, in summary, to present the way in which military affairs are being established in the field of research on education, elucidating historical aspects of this movement. To reach the objective proposed, in the methodology adopted, bibliographical and Internet researches were used, specifically in books, articles, dissertations and theses by authors who approach the process of social practice development in the military field in Brazil, which allowed us to describe, analyze and discuss how the research in the military field has been carried out in our country. The obtained result has shown that the experience of dictatorship and the absence of external threats in our territory have left the topic out of discussions for a long period. However, in circumstances of current challenges in the 21st century and the end of the dictatorship, military studies in Brazil have been gradually resumed

References

BAQUIM, C. A. O sonho feminino de Ícaro: a educação das pioneiras da aviação militar brasileira na Academia da Força Aérea, 2008. 298 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, SP, 2008.

BOURDIEU, P. O campo científico. In: ORTIZ, R. (Org.). Pierre Bourdieu: sociologia. 2. ed. Tradução Paula Monteiro e Alicia Auzmendi. São Paulo: Ática, 1994. p. 122-155.

CARVALHO, J. M. de. As Forças Armadas na Primeira República: o poder desestabilizador. In: CARVALHO, J. M. de. Forças Armadas e política no Brasil. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2005.

CASTRO, C. Nova história militar brasileira. Rio de Janeiro: FGV, 2004.

______. O espírito militar: um estudo de antropologia social na Academia Militar das Agulhas Negras. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1990.

COELHO, E. C. Em busca de identidade: o exército e a política na sociedade brasileira. Rio de Janeiro: Record, 2000.

DEMO, M. A. de O. A formação de oficiais e as políticas educacionais da Academia da Força Aérea Brasileira, 2006. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, SP, 2006.

DOMINGOS, M. Defesa e segurança como área do conhecimento científico. Revista Tendências Mundiais, Fortaleza, v. 2, n. 3, p.136-149, jul./ dez. 2006.

FIGUEIREDO, E. L. O Estado e os militares: notas sobre a literatura. Rio de Janeiro: NPGP, 1985.

GUALAZZI, O. L. O oficial subalterno da Força Aérea Brasileira: uma contribuição ao estudo do seu perfil. 1985. Dissertação ( Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Metodista de Piracicaba, Piracicaba, 1985.

HOBSBAWM, E. Globalização, democracia e terrorismo. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

HUNTINGTON, S. P. O soldado e o estado: teoria e política das relações entre civis e militares. Tradução José Lívio Dantas. Rio de Janeiro: Biblioteca do Exército, 1996.

LEINER, P. C. Meia-volta, volver: um estudo antropológico sobre a hierarquia militar. Rio de Janeiro: FGV, 1997.

MANCUSO, A. P. A história militar: notas sobre o desenvolvimento do campo e a contribuição da história cultural. Revista Eletrônica História em Reflexão: História, Produção Intelectual e Cultura Material, v. 2 n. 4, jul./dez. 2008. Disponível em: . Acesso em: 10 jun. 2011.

McCANN, F. D. Soldados da pátria: história do Exército Brasileiro 1889-1937. Tradução Laura Teixeira Motta. São Paulo: Companhia das Letras; Rio de Janeiro: Biblioteca do Exército, 2009.

OLIVEIRA, T. R. P. G. T. de. Ensino de história militar: uma análise centrada na concepção do ensino de história na formação dos oficiais da Força Aérea Brasileira, 2001. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, SP, 2001.

______. O estudo da guerra e a formação da liderança militar brasileira (1996-2004). 2004. 269f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, SP, 2004.

SIQUEIRA, M. B. Defesa nacional, teorias de guerra e doutrina básica da Força Aérea Brasileira. 2008. Disponível em: . Acesso em: 18 nov. 2009.

SODRÉ, N. W. História militar do Brasil. 2. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2010.

STEPAN, A. Os militares na política: as mudanças de padrões na vida brasileira. Rio de Janeiro: Arte Nova, 1975.

TAKAHASHI, E. E. Homens e mulheres em campo: um estudo sobre a formação da identidade militar. 2002. 278 f. Tese (Doutorado Ciências Sociais Aplicadas à Educação) – Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2002

Published

2017-12-31

Issue

Section

Original Articles

How to Cite

Debates on teaching in military academies and their articulation in the Brazilian scientific field. The Journal of the University of the Air Force , Rio de Janeiro, v. 30, n. 2, 2017. DOI: 10.22480/revunifa.2017.30.485. Disponível em: https://revistadaunifa.fab.mil.br/index.php/reunifa/article/view/485.. Acesso em: 24 nov. 2024.

Similar Articles

71-80 of 198

You may also start an advanced similarity search for this article.