Teaching of Physics in the Specialist Officer Formation Courses:
the potential of the activities, under an investigative perspective, mediated by the information and communication technologies (TICs)
DOI:
https://doi.org/10.22480/revunifa.2016.29.468Keywords:
Information and Communications Technologies, Teaching of Physics, Scientific investigation, CFOEAbstract
This article is an analysis of the use of the Information and Communications Technologies (TICs) as tools for teaching of Physics under an investigative perspective, and of the viability of their application in the Specialist Officer Formation Courses (CFOE). We performed a search in scientific publications that could identify the different possibilities of use of the TICs s in the processes of teaching and learning Physics, as well as the tendencies that arose, analyzing the scope, the pertinence and the importance given to the subject by prominent researches in the field of teaching of Physics in Brazil, with the goal of implementing this methodology in the different Physics disciplines taught at the CFOE. In order to do so, we performed an analysis of the articles published in a special issue of Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Cad. Bras. Ens. Fís., v. 29, Especial issue 2). As the main result, we highlight the potential that the TICs have of contributing to the development of teaching strategies and activities, calling attention to the fact that, even though a significant portion of the analyzed articles had the goal of evaluating instructional materials that make use of the TICs in Physics classes, these activities are being established as an important object of study of the recent researches in this field, showing a high potential for the development of teaching activities under a perspective of scientific investigation that can be used in the Physics disciplines taught at the CFOE, fulfilling the current existing needs.
References
BLOOM, B. S. et al. Taxionomia de objetivos educacionais. 9. ed. Rio de Janeiro: Globo, 1988. v.1. Domínio Cognitivo.
BRASIL. Comando da Aeronáutica. Centro de Instrução e Adaptação. Portaria nº 13/CMDO, de 1º de setembro de 2008. Aprova a reedição do Manual que trata do Plano de Unidades Didáticas da Instrução do Campo Geral e Militar I do Curso de Formação de Oficiais Especialistas (PUD CFOE) nas especialidades de Armamento, Aviões, Comunicações, Controle de Tráfego Aéreo, Fotografia, Meteorologia e Suprimento Técnico (MCA 37-58). Boletim do Comando da Aeronáutica, Rio de Janeiro, n. 170, f. 5852, 09 set. 2008.
BRASIL. Comando da Aeronáutica. Departamento de Ensino. Portaria nº 266/DE-1, de 30 de agosto de 2012. Aprova a edição da Instrução referente aos “Objetivos de Ensino e Níveis a Atingir na Aprendizagem” (ICA 37-521). Boletim do Comando da Aeronáutica, Rio de Janeiro, n. 170, f. 6547, 04 set. 2012.
BRASIL. Comando da Aeronáutica. Departamento de Ensino. Portaria nº 70/DE-1, de 10 de fevereiro de 2015. Aprova a reedição do “Currículo Mínimo do Curso de Formação de Oficiais Especialistas em Comunicações (CFOECOM)” (ICA 37-316). Boletim do Comando da Aeronáutica, Rio de Janeiro, n. 034, f. 1359, 23 fev. 2015.
CADERNO BRASILEIRO DE ENSINO DE FÍSICA. Santa Catarina: UFSC, 1984- . Quadrimestral. Absorveu Caderno Catarinense de Ensino de Física, da UFSC. 1984-2012. ISSN 2175-7941. v. 29, n. esp. 2, out. 2012.
FIOLHAIS, C.; TRINDADE, J. Física no Computador: o computador como uma ferramenta no ensino e na aprendizagem das ciências físicas. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 25, n. 3, p. 259-272, set. 2003.
GRINSPUN, M. P. S. Educação tecnológica: desafios e perspectivas. São Paulo: Cortez, 1999. p. 25-73.
HESTENES, D.; WELLS, M.; SWACKHAMER, G.(). Force Concept Inventory. The Physics Teacher, [s. l.], 30 March,1992. p. 141-153.
LAWSON, R.; MCDERMOTT, L. Student Understanding of the Work-Energy and Impulse Momentum Theorems. American Journal of Physics, v. 55, p. 811-817, 1987.
ZÔMPERO, A.F.; LAMBURÚ, C.E. Atividades investigativas no ensino de ciências: aspectos históricos e diferentes abordagens. Revista Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 13, n. 3, p. 67-80, set./dez. 2011.
Downloads
Published
Issue
Section
License
LicenseRevista da UNIFA permite que o (s) autor (es) mantenha(m) seus direitos autorais sem restrições. Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) - Revista da UNIFA é regida pela licença CC-BY-NC