School Excellence and Continuing Education in Electronic Warfare of the Brazilian Air Force

Authors

  • Alexandre Camacho Coelho Instituto Tecnológico de Aeronáutica (ITA) São José dos Campos - SP - Brasil

DOI:

https://doi.org/10.22480/revunifa.2009.22.832

Keywords:

Electronic warfare, Curriculum, Continuing education, Eletromagnetic environment

Abstract

This study aimed to evaluate the influence of the curriculum harmonization of the continuing education for the area of Electronic Warfare ( EW) about the school excellence presented by the students of the “Curso de Especialização em Análise de Ambiente Eletromagnético” (CEAAE), in technical module, during the period of 1998 to 2002. The method of descriptive research through documental and bibliographical research was used. To enable a logical sequence of ideas it was made a resumption of the beginning of CEAAE, as an initial step in a program of institutionalization of excellence in the fields of war in the Brazilian Air Force (FAB). It was identified the special characteristics of the professionals graduated by CEAAE and the impact of their actions on the progress of FAB. Then, a study about the harmony between different curriculum stages of continuing education at EW and its relationship with the school excellence was conducted. Finally, after careful analysis and data interpretation, based on the presented theoretical basis, it was concluded that the School Excellence presented by the students during the period of 1998 to 2002 was significantly influenced by the Harmonizing Curriculum of the continued education in Electronic Warfare.

References

BEASON, J. D. The need for technical warriors. Aerospace Power Journal. Maxwell, v. 14, n. 2, p. 70-76, 2000.

BIREAUD, A. Os métodos pedagógicos no ensino superior. Porto: Porto Editora, 1995.

BRASIL. Comando da Aeronáutica. Comando-Geral de Operações Aéreas. NSCA 500-2: Plano estratégico de guerra eletrônica. Brasília, 2006.

______. Comando da Aéronaútica. Instituto Tecnológico da Aeronáutica. Catálogo do CEAAE. São José dos Campos, 2001. Disponível em: <http://www.ele.ita.br/ceaae/catceaae.doc>. Acesso em: 01 out. 2008.

______. Cursos de graduação: Catálogo 2008. São José dos Campos, 2008. Disponível em: <http://www.ita.br/catgra/2008/>. Acesso em: 01 out. 2008.

GIL, A. C. Didática do ensino superior. São Paulo: Atlas, 2008.

GRESSLER, L. A. Pesquisa educacional: importância, modelo, validade, variáveis, hipóteses, amostragem, instrumentos. São Paulo: Edições Loyola, 1983.

MIGUEL, G. B. Métodos de pesquisa pedagógica. São Paulo: Edições Loyola, 1970.

OLIVEIRA, J. E. B. As inovações em ensino e pesquisa no ITA e a Defesa Nacional. Revista da Escola Superior de Guerra. Rio de Janeiro, n. 41, p. 166-183, 2002.

PERRENOUD, P. Construir as competências desde a escola. Porto Alegre: Artmed, 1999.

______. Avaliação: da excelência à regulação das aprendizagens: entre duas lógicas. Porto Alegre: Artmed, 1999.

______. A avaliação formativa num ensino diferenciado. In: Actas do colóquio realizado na Universidade de Genebra. Coimbra: Livraria Almedina, 1986. Tradução de Clara Moura Lourenço e José Afonso Baptista.

PIRES, M. A. F. Modificação no currículo do CFOAv: atualização em direção às evoluções tecnológicas e a Guerra Aérea. 2001. Monografia (Curso de Aperfeiçoamento de Oficiais da Aeronáutica) - Escola de Aperfeiçoamento de Oficiais da Aeronáutica, Rio de Janeiro, 2001.

RESENDE, J. M. S. Dez anos do curso de especialização em análise de ambiente eletromagnético. Ofício Nº 384/CEAGAR/2264, de 30 de maio de 2008. Brasília: COMGAR, 2008.

RIBEIRO, N. R. O impacto das concepções e tecnologias no preparo e emprego da Força Aérea Brasileira. Spectrum: Revista do Comando-Geral do Ar. Brasília, n. 2, p. 7-11, 2000.

SOARES, M. Projetos de trabalho e avaliação por competências: encontros, desencontros e contribuições à educação matemática. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2004.

Published

2009-12-01

Issue

Section

Original Articles

How to Cite

School Excellence and Continuing Education in Electronic Warfare of the Brazilian Air Force. The Journal of the University of the Air Force , Rio de Janeiro, v. 22, n. 25, 2009. DOI: 10.22480/revunifa.2009.22.832. Disponível em: https://revistadaunifa.fab.mil.br/index.php/reunifa/article/view/832.. Acesso em: 25 nov. 2024.