Aviation and flight safety in an evolutionary context of science
DOI:
https://doi.org/10.22480/revunifa.2020.33.225Keywords:
Aviation, Science, Flight safety, TechnologyAbstract
Considering the evolution of Flight Safety since the beginning, it has been that the path followed by such activity, together with the aeronautical industry, has followed the evolutionary path of technology,
throughout the decades of the 20th century, mainly. Based on a review of the literature that deals with the
advances in science, this work lends itself to analyzing the situation of technological evolution, providing improvements regarding aviation. The advances, translated in the manufacture of aircraft and in the
transport of passengers and cargo, also made the approach to aeronautical accidents in order to adopt a scientific methodology. Such a scientific approach, allied with normalization of procedures, prevents and makes aviation an extremely safe mode. In this work, a reading of the moments that science went through,
since the Second World War, was carried out, as well as the path followed in this evolution, on a global level, as a result of advances in knowledge, in aviation and in flight safety.
References
AGÊNCIA NACIONAL DE AVIAÇÃO CIVIL (ANAC). Relatório de atividades 2012: Agência Nacional de Aviação Civil. Brasília, DF: ANAC, 2012. Disponível em: http://www.anac.gov.br/publicacoes/ publicacoes-arquivos/relatorio_de_atividades_ anac_2012.pdf/view. Acesso em: 24 ago. 2016.
BRASIL. Ministério da Defesa. Comando da Aeronáutica. Centro de Investigação e Prevenção de Acidentes Aeronáuticos. Panorama Estatístico da Aviação Civil Brasileira. FCA 58-1/2014. Disponível em: http://www.cenipa.aer.mil.br/ cenipa/Anexos/article/19/Estat%C3%ADsticas%20 Avia%C3%A7%C3%A3o%20Civil%202004%20 a%202013.pdf. Acesso em: 02 abr. 2015.
CASSIOLATO, J. E.; LASTRES, H. M. M. Sistema de Inovação e Desenvolvimento: as implicações de política. 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo. php?pid=S0102-88392005000100003&script=sci_arttext. Acesso em: 02 abr. 2015.
CENTRO DE INVESTIGAÇÃO E PREVENÇÃO DE ACIDENTES AERONÁUTICOS (CENIPA). Panorama Estatístico da Aviação Civil Brasileira. FCA 58-1/2015. Disponível em: http:// www.cenipa.aer.mil.br/cenipa/Anexos/article/19/ Ocorr%C3%AAncias%20Aeron%C3%A1uticas%20 Avia%C3%A7%C3%A3o%20Civil%202005%20 a%202014.pdf. Acesso em: 24 ago. 2016.
MAGRINI, D. F. Anexos Convenção de Chicago de 1944. DocSlide, 18 jul. 2015. Disponível em: http://docslide.com.br/documents/anexos-convencao-de-chicago-de-1944.html. Acesso em 24 ago. 2016.
MOTOYAMA, S. Os principais marcos históricos em ciência e tecnologia no Brasil. 1985. Disponível em: http://www.mast.br/arquivos_ sbhc/20.pdf. Acesso em: 02 abr. 2015.
PORTOCARRERO, V. (Org.). Filosofia, história e sociologia das ciências I: abordagens contemporâneas. Rio de Janeiro: Fiocruz, 1994.
REASON, J. Managing the risks of organizational accidents. Farnham: Ashgate. 1997.
ROSA, C. A. P. História da Ciência: da antiguidade ao renascimento científico. 2. ed. Brasília: FUNAG, 2012.
VELHO, L. Conceitos de ciência e a política científica, tecnológica e de inovação. 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/soc/ v13n26/06.pdf. Acesso em: 02 abr. 2015.
WIKIMEDIA COMMONS. The free media repository. [2008?]. Disponível em: http:// commons.wikimedia.org/wiki/File:Tenerife747s. png#/media/File:Tenerife747s.png. Acesso em: 24 ago. 2016.
Downloads
Published
Issue
Section
License
LicenseRevista da UNIFA permite que o (s) autor (es) mantenha(m) seus direitos autorais sem restrições. Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) - Revista da UNIFA é regida pela licença CC-BY-NC